
Gyakran érzed magad stresszesnek? Lehetséges, hogy hiányzik belőled a reziliencia. Megmutatjuk, hogyan szerezheted meg és javíthatod lépésről lépésre.
Reziliencia a munkahelyen
Ok, de nézzük meg először is, hogy mit jelent: A „reziliencia” kifejezés nagyon jól fordítható „ellenállóképességnek” és „teherbírásnak”. Ha reziliens vagy, akkor elegendő energiád és kitartásod van ahhoz, hogy nehéz kihívásokkal és válságokkal szembenézz. A „reziliencia” szó a latin „resilire” kifejezésből származik, ami magyarul nagyjából annyit jelent, mint „nem tapadni” és „visszapattanni”. Szimbolikusan tehát „vastag bőrrel” rendelkezel, amelyről a problémák lepattannak 🙂
Mi a reziliencia az IT-ban?
Az IT területén a reziliencia nemcsak az emberekre, hanem a rendszerekre és struktúrákra is vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy egy reziliens IT-rendszer úgy van kialakítva, hogy külső hatások, mint például áramkimaradások vagy hacker támadások, kevés vagy semmilyen kárt ne okozzanak. Ezt például rendszerkeményítéssel, biztonsági mentésekkel és vészhelyzeti áramellátással lehet elérni. De ebben a cikkben nem az IT-rendszerek rezilienciájáról van szó, hanem arról, hogyan válhatsz reziliensebbé IT-alkalmazottként.
Te reziliens vagy? Végezz egy gyors ellenőrzést!
- Ha reggel dugóban állsz, teljesen idegesen kezded a munkát?
- Pánikba esel, ha a vállalati hálózat összeomlik, vagy ha egy szoftver csak hibát jelez?
- Fel akarod mondani az állásodat, ha a főnököd kritizál?
- Legszívesebben felmondanád a projektet egy ügyféllel, mert az állandóan telefonál?
Ha többször „igen”-nel válaszoltál, valószínűleg kevés vagy egyáltalán nem vagy reziliens. Úgy tűnik, hogy személyes reziliencia szinted meglehetősen alacsony, mivel a mindennapok normál eseményei is megemelik a vérnyomásodat, és negatív érzelmeket váltanak ki. Ha több alkalommal „nem, ilyesmi nem idegesít” gondoltál, valószínűleg jó rezilienciával rendelkezel.
Miért olyan fontos a reziliencia a munkahelyen?
Valljuk be: Az életben szinte semmi nem jön könnyen! Különösen a munkahelyen lehet, hogy ágazattól, vállalattól és pozíciótól függően éles verseny és folyamatos nyomás van jelen. Ehhez jön még, hogy sok IT-területen a mindennapos nyomás és stressz része a munkának: szerverek leállnak, programkódokba hibák csúsznak, kibertámadások rendszereket bénítanak le, ügyfelek szakmaiatlan kérdésekkel idegesítenek, ezer feladatot kell egyszerre elvégezni, és még sok minden más. Mindezt biztosan ismered.
Ha reziliensebbé válsz, megtanulod, hogyan lehetsz ellenállóbb a mindennapi munkában. Emellett ezekből az előnyökből is profitálhatsz:
Cselekvéskontroll Ha kifejleszted a munkahelyi rezilienciát, csökken az impulzivitásod, és növekszik a frusztrációtűrésed. Stresszes vagy kritikus helyzetekben megőrzöd az úgynevezett cselekvéskontrollt, és képes leszel a helyzet irányítására. Nem csak reagálni fogsz, hanem aktívan cselekedni is.
Elemzőképesség Ha megőrzöd a hidegvéred, képes leszel nyomás alatt is fontos elemzéseket végezni és következtetéseket levonni. Így például átgondoltan alkalmazhatod az 5-Why módszert, hogy megtaláld a hibák vagy problémák valódi okait. Ha ismered a valódi okokat, valószínűleg jobb intézkedéseket hozol, mint ha „fejetlenül” cselekednél.
Önbizalom Ha rendszeresen találkozol olyan megoldásokkal, amelyek valóban működnek, ez növeli az önbizalmadat. Ezenkívül nőni fog az elismertséged a csapaton belül, vagy akár az egész vállalatban. Ez fontos tényező lehet abban, hogy idővel feljebb juss a karrierlétrán.
Társadalmi előrelépés „Hűvösséged” átragad kollégáidra: Ők is nyugodtabbak és reziliensebbek lesznek, ami kellemesebbé teszi az együttműködést. Új és szorosabb kapcsolatok is kialakulhatnak. Mint elismert munkatárs, jobb esélyeid lesznek arra, hogy izgalmas projektekben vegyél részt, workation-ökön vegyél részt, vagy a következő fizetési tárgyalásokon vonzó kiegészítő juttatásokat kapj.
Soft Skills A reziliencia a munkahelyen egy soft skill, amelyet a legtöbb vállalat értékel. Emellett más szociális kompetenciák is járnak vele. Például optimizmust és bizakodást sugárzol, megoldásorientáltan gondolkodsz, döntésképes és kritikát tűrő vagy. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyeket például IT tanácsadóknak, SAP tanácsadóknak és Full Stack fejlesztőknek kellene magukkal hozniuk.
Stresszállóság Nagyon sok munkavállaló stresszes a munkája miatt. Teljesítmény- és időnyomás, túl sok feladat, problémák a kollégákkal és a vezetőkkel, a versenyhelyzet vagy a munkahelyvesztés fenyegetése miatt szenvednek. Ennek következményei a kimerültség vagy akár a kiégés. Ha ellenállóképességet építesz ki a munkahelyen, ezek a stressztényezők, mint a fentiek, kevésbé hatnak rád.
Kitartás Az élet folyamatos változásokból áll – különösen az IT-ben. Az új technológiák fejlesztési ciklusai rendkívül gyorsak. Ezért élethosszig kell tanulnod, hogy „naprakész” maradj. Ez fárasztó és sok időt vesz igénybe, emellett rendszeres kihívások is felmerülnek. A munkahelyi személyes rezilienciáddal képes leszel olyan kitartást fejleszteni, hogy folyamatosan lépést tarts.
Reziliencia modellek: A reziliencia 7 pillére
Hogyan fejlesztheted a rezilienciát a munkahelyen? A tudomány az elmúlt évtizedekben különféle reziliencia modelleket dolgozott ki. Például létezik a reziliencia 7 pillérének modellje, a reziliencia nyolc kulcsa vagy egy modell kilenc reziliencia pillérrel.
A jól ismert reziliencia 7 pillérének modellje a reziliencia hét védőfaktorát írja le. Ezek a következők:
- Optimizmus
- Elfogadás
- Megoldásorientáltság
- Kapcsolatok
- Öngondoskodás
- Felelősségvállalás
- Jövőtervezés
A munkahelyi reziliencia fejlesztése: további tippek
Más reziliencia modellek további eszközöket és módszereket is megneveznek, amelyeket felhasználhatsz a munkahelyi reziliencia fejlesztésére. Ilyenek például:
Tervezési képesség
Tanuld meg reálisan kitűzni a célokat. Ehhez használd a SMART-módszert, amelyben többek között időben meghatározott és konkrétan mérhető előírásokat fogalmazol meg. Ezzel keretet hozol létre, hogy fókuszáltabban fogj hozzá a feladatokhoz.
Önkontroll
Az önkontrollhoz különböző emberi képességek tartoznak, mint például az impulzusok szabályozása. Ha kontrollálod az érzelmeidet, és amennyire csak lehet, tárgyilagos maradsz, könnyebben tudsz higgadt maradni.
Empátia
Az önkontroll mellett ne feledd az empátiát sem. Az empátia ugyanis, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint, az egyik legfontosabb emberi kompetencia, amit valakinek birtokolnia kell.
Intelligencia
Az intelligencia is segít fejleszteni a munkahelyi rezilienciádat. Ezzel jobban fel tudod mérni és elemezni a helyzeteket, stratégiákat és megoldásokat tudsz kidolgozni. Így cselekvésbe léphetsz.
A reziliencia hét pillére képezi az alapot egy erős és ellenálló gondolkodásmódhoz.
Motiváció: Híres idézetek a rezilienciáról
Hogy világosabbá tegyük, hogyan gondolkodnak a reziliens emberek, íme néhány híres idézet:
- Thomas Edison: „A legnagyobb gyengeségünk az, hogy feladjuk. A biztos út a sikerhez mindig az, hogy még egyszer megpróbáljuk.”
- Ernest Hemingway: „A világ mindenkit megtör, és utána sokan erősebbek lesznek a törött helyeken.”
- Oliver Wurm: „Pofára esni is egyfajta haladás.”
- Jack Sparrow kapitány: „A probléma nem maga a probléma. A probléma az, hogy hogyan állsz a problémához.”
Láthatod, hogy aki reziliens, annak nemcsak ellenállónak kell lennie, hanem humorérzékkel is kell rendelkeznie. Így könnyebb megbirkózni a kisebb kihívásokkal és a hosszabb krízisekkel is.
Mit jelent a reziliencia a munkában? Miért kell reziliensnek lenned?
A munka világa sok kihívást rejt magában – nemcsak komoly kríziseket. Még a hétköznapi időkben is számos problémát kell megoldanod, vagy olyan döntéseket hoznod, amelyek nagy következményekkel járnak. Néha csak túl kell élned a „vihart”. Mindezt sokkal jobban és könnyebben megoldod, ha reziliens vagy, vagy ha azzá válsz. Így több nyomást és stresszt tudsz kezelni. A reziliencia növeli a terhelhetőséged a munkában.



